Idag började Erox och jag på ”Tävlingslydnad – startklass & klass I” kurs. Jag kände att jag ville få en spark i röven och komma igång igen och förhoppningsvis får några träningskompisar denna gången, då vi verkligen har saknat detta trotts många försök att annonsera om det. Men jag ville också få bra koll på de nya reglerna.
Instruktören är Lotta Andreasson (fd Asp) och henne har jag aldrig haft innan så det ska bli spännande. Jag vet ju redan att hon är duktig så mina förhoppningar är höga.

Erox och jag hoppade på bussen hemma mot Oxaträan vid 17.30 och promenerade upp till klubben (kursen började kl 18.30).
Till Erox förtret så började vi inne och det var en hel del vi gick igenom (1h) men välbehövligt. Vi kommer att vara 6 st men en kunde inte idag (1 schäfer, 1 stor pudel, 1 portugisisk vattenhund och 2 risen, bara Erox som var hane).

Därefter gick vi ut en snabbis och alla skulle visa kontakt/LF/FF, belöning och ett valfritt moment.
Erox gick ganska bra på LF, det var länge sedan vi gjorde något och det märktes, som 2a moment tog vi nya ställandet och det gick åt fanders då han inte stod kvar när jag gick förbi honom. Detta måste tränas.

Vi är en glad samling på väldigt olika nivåer. Viss har mer eller mindre precis börjat med ”fot” och vissa har ett super snyggt ff (vi är i mitten). Så denna kurs kommer att bli lärorik på många sätt och vis.

När alla var igenom kollade så gick vi in igen (Erox fick nu vänta ute) och gick igenom läxan till på söndag (kursen kommer att gå på söndagar framöver). Sedan var dagens kurs slut. Erox var inte nöjd med detta, inte på långa vägar så jag tog ett pass med honom och jäklar i min låda vad bra han var.

Läxa!

* Göra belöningstestet i ”Med sikte på 10an”.

* Gå igenom klass I då Erox och jag ska visa upp det på söndag.

* Skriva upp våra egna mål (lämna ett skriftligt ex till Lotta).

* Träna på utg pos / positions träning.